شرکت‌های بزرگ در هنگام رخ دادن فاجعه‌های انسانی و بلایایی طبیعی چگونه باید عمل کنند؟ آنها چگونه می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند؟

در این نوشته عملکرد مایکروسافت و اپل را در قبال زلزله ژاپن، با هم مقایسه می‌کنیم:

مایکروسافت در اکانت توییتر موتور جستجوی خود یعنی بینگ، وعده مشروطی را مطرح کرد. مایکروسافت وعده داد که ۱۰۰ هزار دلار به قربانیان زلزله کمک کند، اما به یک شرط: کاربران یک توییت خاص را دوباره نقل کنند که در نتیجه آن مایکروسافت به ازاری هر تکرار توییت، یک دلار به مبلغ اهدایی‌اش خواهد افزود.

مایکروسافت تصور می‌کرد که با این کار با یک تیر، دو نشان را خواهد زد: می‌تواند نام خوشی برای خودش در اذهان ایجاد کند و در ضمن با استفاده از حس همدردی مردم، یک برنامه تبلیغاتی با نقل مجدد توییت تبلیغاتی بالا، برای خود راه بیندازد.

اما خیلی زود، این کار مایکروسافت با واکنش‌هایی مواجه شد و خیلی‌ها از این شرکت انتقاد کردند که چطور به خود اجازه می‌دهد، از یک تراژدی انسانی  سوء استفاده کند و برنامه بازاریابی خود را در پوشش آن انجام بدهد.

به همین خاطر مایکروسافت مجبور شد که خیلی زود، معذرت‌خواهی کند:

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 26 اسفند 1389    | توسط: حسن کریمی    |    | نظرات()